PUTrain – lokomotywa w skali 1:5,5
PUTrain to projekt studentów Politechniki Poznańskiej, którego celem jest zaprojektowanie i budowa nowoczesnych lokomotyw w skali 1:5,5. Projekt łączy pasję, wiedzę oraz możliwość rozwoju studentów przygotowując innowacyjne projekty do prestiżowych zawodów Railway Challenge w Wielkiej Brytanii oraz European Railway Challenge w Niemczech.
Międzynarodowe zawody
Zawody Railway Challenge odbywają się w malowniczym Stapleford, gdzie brytyjskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei udostępnia swój tor wraz z pełnym zapleczem technicznym. Wydarzenie organizowane przez Institution of Mechanical Engineers gromadzi drużyny z całego świata – reprezentantów uczelni i zakładów przemysłowych – aby rywalizować o miano twórców najlepszej lokomotywy. Od 2023 roku podobny format zawodów pojawił się na również na części kontynentalnej Europy i odbywa się w niemieckim Bad Schussenried pod nazwą European Railway Challenge.
Celem zawodów jest stworzenie prototypu lokomotywy odpowiadającej na potrzeby dużej korporacji. Każda drużyna przygotowuje ofertę i walczy o przekonanie jury, że ich rozwiązania są najlepsze pod względem technicznym, ekonomicznym i innowacyjnym. Pojazdy startujące w konkursie przemieszczają się po torach o rozstawie 10 i ¼ cala, jednak zastosowane technologie powinny być skalowalne i gotowe do wykorzystania w pełnowymiarowych konstrukcjach przemysłowych.
W ramach rywalizacji na torze ocenie podlegają:
- niezawodność lokomotywy,
- łatwość utrzymania technicznego,
- emisja hałasu,
- komfort jazdy,
- efektywność odzysku energii podczas hamowania,
- zastosowane innowacje
- zastosowanie systemu sprzęgu automatycznego,
- aerodynamika pojazdu,
- system do zdalnego przesyłu danych,
- lokalizowanie pojazdu.
Drużyny prezentują swoje projekty przed jury, udowadniając, że ich wizja transportu kolejowego zasługuje na miano najlepszej.
Od marzeń do sukcesów – historia PUTrain
Studenci Politechniki Poznańskiej biorą udział w zawodach od 2019 roku, nieustannie rozwijając swoje umiejętności i przesuwając granice możliwości technologicznych. Dotychczas zbudowali dwie lokomotywy. W konstrukcjach innowacyjnymi rozwiązaniami były między innymi:
- lekkie i wytrzymałe wózki z materiałów kompozytowych,
- panele fotowoltaiczne wykorzystujące energię słoneczną do zasilania systemów,
- system diagnostyki układu napędowego, który pozwala na bieżąco monitorować stan techniczny lokomotywy, minimalizując ryzyko awarii i ułatwiając utrzymanie.
Do największych sukcesów drużyny należą:
- 1. miejsce w European Railway Challenge 2023
- 1. miejsce w Railway Challenge 2023
- 1. miejsce w European Railway Challenge 2024
- 3. miejsce w Railway Challenge 2024
Każde zwycięstwo to dowód na to, że kreatywność, determinacja i współpraca zespołowa mogą przekształcić śmiałe wizje ze szkiców projektowych w przełomowe rozwiązania gotowe do zastosowania na torach.