Analizy dynamiki pojazdów

  • symulacyjna i eksperymentalna analiza oddziaływania dynamicznego pojazdu z torem
  • weryfikacja założeń konstrukcyjnych z uwzględnieniem scenariuszy trudnych do zrealizowania w rzeczywistej eksploatacji (np. wykolejenie pojazdu, uszkodzenie elementów układu biegowego)
  • ocena dynamicznego zachowania pojazdów do celów dopuszczenia do eksploatacji zgodnie z PN–EN 14363 lub innymi wytycznymi
  • ocena bezpieczeństwa jazdy, spokojności biegu oraz komfortu jazdy
  • analiza sił działających na podzespoły pojazdu w wybranych warunkach ruchu
  • ocena sił na styku koła z szyną dla dowolnej geometrii kontaktu

 

Analizy współpracy koła z szyną

  • identyfikacja charakteru wzajemnego oddziaływania koła i szyny (liczba i położenie punktów styku, poślizgi itp.).
  • identyfikacja przyczyn przyspieszonego zużywania się kół oraz szyn
  • projektowanie nowych profili kół taboru. Optymalizacja współpracy koła z szyną dla przyjętych kryteriów (np. hałasu tocznego, tempa zużywania, bezpieczeństwa jazdy)
  • pomiary w oparciu o autorski, multisensorowy system oceny współpracy koła z szyną (badania metodami optycznymi, termograficznymi, tensometrycznymi oraz wibroakustycznymi)

 

Badania drgań i hałasu

  • pomiary hałasu emitowanego na zewnątrz i wewnątrz pojazdów
  • lokalizacja źródeł drgań i hałasu
  • badania wpływu drgań przekazywanych na budynki i ludzi
  • badania komfortu jazdy
  • pomiary drgań i hałasu na stanowiskach pracy
  • badania i analizy modalne obiektów technicznych
  • badania zrozumiałości mowy
  • modelowanie emisji i propagacji hałasu generowanego przez pojazdy
  • nienormatywne badania eksperymentalne w pojazdach i budynkach
  • badania skuteczności tłumienia materiałów akustycznych
  • badania hałasu infradźwiękowego

 

Diagnostyka i monitorowanie stanu technicznego

  • projektowanie, realizacja i implementacja systemów monitorowania stanu technicznego taboru (systemy pokładowe), infrastruktury (systemy przytorowe) i innych obiektów technicznych
  • detekcja, lokalizacja, identyfikacja i kwantyfikacja uszkodzeń (stanów awaryjnych) układów biegowych (tj. koła, węzły łożyskowe, hamulce i inne), układów napędowych (tj. silniki, przekładnie, sprzęgła, odbieraki prądu, układy chłodzenia i inne) oraz toru
  • diagnostyka maszyn i możliwość opracowania systemu monitorowania stanu dowolnego obiektu technicznego
  • zastosowanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w badaniach stanu technicznego

 

Ocena stanu nawierzchni infrastruktury szynowej

  • diagnostyka elementów drogi szynowej
  • pomiary podstawowych parametrów geometrycznych toru
  • pomiar zużycia szyn i rozjazdów
  • monitorowanie, predykcja oraz sposoby oceny stanu technicznego

 

Projektowanie i badania układów hamulcowych

  • badania symulacyjne całego układu hamulcowego pociągu lub jego fragmentów np. zaworów hamulcowych w aspekcie projektowania nowych lub identyfikacji układów rzeczywistych
  • badania układów hamulca kolejowego na stanowisku pomiarowym dla układu wagonowego oraz fragmentu przewodu głównego
  • analizy hamowności oraz dynamiki hamowania pociągu
  • badania materiałów ciernych w warunkach laboratoryjnych i eksploatacyjnych
  • badania wibroakustyczne, termowizyjne oraz tensometryczne

 

Projektowanie pojazdów i ich podzespołów

  • projektowanie całych pojazdów szynowych (kolejowych i miejskich) oraz ich podzespołów
  • opracowanie i weryfikacja założeń konstrukcyjnych
  • obliczenia dynamiczne i wytrzymałościowe
  • obliczenia układów biegowych, w tym układów hamulcowych, usprężynowania i przeniesienia napędu
  • optymalizacja konstrukcji pojazdu w funkcji przyjętych kryteriów

 

Wsparcie przy certyfikacji i homologacji pojazdu szynowego

  • doradztwo, prowadzenie, reprezentowanie oraz czynne wsparcie w procesie dopuszczenia do eksploatacji pojazdów szynowych na terenie Unii Europejskiej
  • wstępne badania całego pojazdu lub jego podzespołów
  • opracowanie i przygotowanie dokumentacji technicznej oraz eksploatacyjnej
  • ekspertyzy, opinie techniczne oraz analizy przebiegu krajowych i międzynarodowych procesów dopuszczenia do eksploatacji pojazdów szynowych

 

Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie

  • wsparcie w opracowaniu dokumentacji w ramach procesów akceptacji bezpieczeństwa (dowodu bezpieczeństwa), w tym zarządzania ryzykiem zgodnie z rozporządzeniem nr 402/2013 (CSM RA)
  • wsparcie w zakresie specyfikowania i wykazywania RAMS (niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa) zgodnie z normami EN 50126 i EN 50129
  • szkolenia i indywidualne konsultacje dające możliwość tworzenia systemów zarządzania bezpieczeństwem i utrzymaniem, dostosowanych do specyfiki przedsiębiorstwa oraz dostarczające naukowych i praktycznych podstaw zarządzania ryzykiem zagrożeń w transporcie