Zakład Transportu Szynowego specjalizuje się w prowadzeniu nowoczesnych badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze szeroko pojętego transportu szynowego – zarówno miejskiego (tramwajowego), jak i kolejowego. Naszym celem jest wspieranie przemysłu w tworzeniu bezpieczniejszych, cichszych, bardziej ekonomicznych i ekologicznych środków transportu zbiorowego.
Główne obszary działalności:
Diagnostyka i niezawodność techniczna
Prowadzimy badania nad zużyciem i stanem technicznym elementów taboru szynowego, takich jak koła, szyny, tarcze i okładziny hamulcowe. Tworzymy nowoczesne systemy pomiarowe (w tym z wykorzystaniem światła podczerwonego i metod sztucznej inteligencji) oraz opracowujemy algorytmy umożliwiające ocenę stanu technicznego w warunkach rzeczywistych.
Hałas i komfort akustyczny
Zajmujemy się modelowaniem, pomiarami i prognozowaniem hałasu zewnętrznego oraz wewnętrznego generowanego przez pojazdy szynowe. Uwzględniamy aspekty psychoakustyczne i prowadzimy auralizację dźwięku, co pozwala na projektowanie komfortowych akustycznie pojazdów już na etapie koncepcji.
Mechanika i dynamika ruchu pojazdów szynowych
Badamy zjawiska kontaktowe w układach koło–szyna i tarcza–okładzina cierna, w tym modelowanie nieliniowe i analiza oddziaływań dynamicznych. Optymalizujemy profile kół tramwajowych i badamy wpływ torowisk na właściwości jezdne i bezpieczeństwo ruchu.
Projektowanie i modernizacja wózków tramwajowych
Współtworzymy innowacyjne konstrukcje wózków tramwajowych, w tym wózki średniopodłogowe oraz z dwustopniowym usprężynowaniem, dostosowane do współczesnych wymagań transportu miejskiego. Współpracujemy z producentami w zakresie wdrażania prototypów i badań eksploatacyjnych.
Zastosowanie uczenia maszynowego i przetwarzania sygnałów
W wielu projektach wykorzystujemy nowoczesne techniki uczenia maszynowego, analizy danych oraz przetwarzania sygnałów wibroakustycznych w celu opracowania inteligentnych systemów diagnostycznych i monitorujących.
Współpraca i wdrożenia
Zakład aktywnie uczestniczy w projektach krajowych i międzynarodowych finansowanych przez NCBR, NCN, KBN, Narodową Agencję Wymiany Akademickiej oraz Unię Europejską (np. w ramach programów H2020, Shift2Rail, INNOTECH, DEMONSTRATOR+). Wyniki prac Zakładu są regularnie wdrażane we współpracy z firmami przemysłowymi i innymi partnerami z sektora transportu.